Hogyan segítsük elő gyermekünk kézügyességének fejlődését?

Finommotorika fejlesztése

A finommotorika valójában a kézügyesség, ami elengedhetetlen feltétele iskolás korban az írás tanulásának. Fontos tehát, hogy odafigyeljük arra, hogy gyermekünknek milyen a kézügyessége, és megpróbáljuk otthoni, egyszerű módszerekkel fejleszteni azt.

Sokan megijednek attól a szótól, hogy finommotorika, vagy grafomotoros készségfejlesztés. A grafomotoros készségfejlesztés az a rajzolási- és íráskészség fejlesztés. A legegyszerűbb gyakorlatokkal is nagyfokú fejlődést érhetünk el otthon gyermekünk finommotoros és grafomotoros fejlesztésében. Tehát szülőként is sokat tehetünk azért, hogy ügyesedjek gyermekünk keze 😊

Az általam említett játékok és gyakorlatok óvodás és kisiskolás korban egyaránt remekül használhatóak.

Gyurmázás

Akár boltban vásárolt gyurmával, akár otthon elkészíthető só-liszt gyurmával, (akár süteményhez vagy kenyérhez készített tészta gyúrásával) sokat tehetünk gyermekük kézügyességének fejlődéséhez. Hiszen már csak azzal, hogy megfogja a kezében a gyurmát, megszorítja, elengedi, majd ezeket többször megismétli, erősödnek a kéz izmai. A gyurmát bárhogy használhatja: nyomogathatja, téphet belőle kis darabokat, amiket aztán újra összegyúr egy kis gombócba. Természetesen kérhetjük tőle azt is, hogy különböző alakzatokat és formákat gyúrjon belőle. Nagyon hasznos például a gömbölyítés (gyúrjon belőle golyókat!), kígyó formálás, lapítás, stb… Amikor ezek már jól mennek, jöhet a bonyolultabb, nagyobb kihívást jelentő gyurma művek elkészítése!

gyurmázás

Ujj-torna – mondókázás

Kicsi gyerekeknél nagyon fontosak a mondókák és dalok. Többek közt, mondókázással sokféle ujj-gyakorlatot is végezhetünk velük. Erről később fogok még írni nektek.
Az interneten nagyon sok mozgásos mondókát találhatunk, lentebb linkelek is nektek néhányat. Ezeknél a mondókáknál megadott mozgást kell végezni, miközben ritmusra mondjuk az ismert szöveget (mondókát vagy dalt). Mutatok egy példát:

Ujjaimat mutogatom,
Közben vígan mondogatom,
Kifordítom, befordítom,
Fölfordítom, lefordítom,
Zongorázok, furulyázok,
Erősebb lett a kezem,
A tornát befejeztem.

Közben végig csináljuk a gyerekkel, amit a mondóka mond! Mutogatjuk a kezünket, ujjainkat, megmozgatjuk őket, kifelé fordítjuk a tenyerünket, majd belefé, majd felfelé, majd lefelé. Aztán eljátszuk, hogy zongorázunk, majd azt, hogy furulyázunk. A végén pedig megint mutatjuk a kezünket és megmozgatjuk az összes ujjunkat.

Ujj-játék
(Kép forrása: https://logopedia.reblog.hu/cimke/ujjgyakorlatok)

Rajzolás és színezés

A gyerekek rajzai eleinte nem felismerhetőek, majd egyre inkább azzá válnak, így egyre több motivációjuk van a rajzoláshoz. A rajzolás önmagában is fejleszti a finommotoros és grafomotoros készségeket, de hasznos lehet időnként irányítani a folyamatot. Megkérhetjük a gyerekeket, hogy konkrét dolgot rajzoljon le, vagy ugyanazt, amit eddig, csak máshogy.
A színezés még ennél is egyszerűbb. Egy adott rajz vagy kép kiszínezésekor nem kell gondolkodniuk, hogy mit rajzoljanak, így tényleg csak a színezés öröme marad nekik – közben mégis ügyesedik a kezük! 5-6 éves korban nagyon fogékonyak a színezőkre, érdemes ezt kihasználni!

Rajzolás

Ollóhasználat

Sajnos az a tapasztalat, hogy még iskolába kerülésükkor is nehézségeik vannak az ollóhasználatban. Pedig az egyik legfontosabb dolog. Óvodás korban is nyugodtan lehet vele próbálkozni, persze csakis felügyelet mellett. Nem kell bonyolult képeket, formákat rajzolni, hogy azokat vágják ki, a legegyszerűbbel kell kezdeni. Vágjon le csíkokat, vagy bármilyen alakú és formájú darabokat. Később ezeket fel is tudjuk használni: készíthetünk gyermekeinkkel mozaik képeket a különböző méretű és alakú színes papírfecnik felhasználásával. Ehhez ragasztót is érdemes használni, az is sokat segít a gyerekek kézügyességének fejlődésében.

Ollóhasználat

Legózás, építőkockák

Azt hiszem, ezt nem nagyon kell kommentálnom. Melyik gyerek nem szeret legózni vagy építőkockákkal várat építeni? Miközben pakolgatja a különböző alakú és méretű kockákat sok más mellett a kézügyessége is fejlődik. Közben pedig a kockákat és a legó darabokat akár csoportosíthatja is különböző szempontok alapján, ami elősegíti a matematikai készségfejlődését.

Építőkockák
(Kép forrása: https://szinesfajatek.hu/epitokockak_fabol_36_darab)

Átírás, átrajzolás

Különböző előre megrajzolt formák, alakzatok, később pedig betűelemek és betűk átírása, átrajzolása. Például rajzolunk egy kört, és megkérjük, hogy piros ceruzával rajzolja át. Később ezt megtehetjük betűkkel is, így könnyen megtaníthatjuk neki leírni a saját nevét, ami szuper motivációt biztosít számára az írás további gyakorlásához. Ha tudunk laminálni, készíthetjük laminált lapokat is. Így filctollal tudja átrajzolni vagy átírni, ami letörölhető, és később újra felhasználható.

Átrajzolás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az ehhez hasonló cikkekről! Plusz egy kis extra motivációként, ha feliratkozol, átküldünk különböző segédanyagokat, amiket otthon is használhatsz kinyomtatva készségfejlesztésre, pl. egy 100 oldalas játékgyűjteményt, benne rengeteg otthon nyomtatható faladatsorral 😉

Ide kattintva tudod kérni ezt az e-bookot, ha feliratkozol a hírlevelünkre.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük