Sok szülő találkozik a nyári szünet alatti tanulás dilemmájával a szünidő közeledtével, aminek lényege igazából az, hogy mi a fontosabb: a teljesítés vagy a pihenés, a hajtás vagy a kiegyensúlyozottság? Kell-e tanulni a nyáron a gyerekkel? Lemaradhat, ha csak pihenéssel tölti a szünidőt?
Mit mutatnak a statisztikák?
Összességében az figyelhető meg, hogy azoknak a gyerekeknek, akiket nyáron hagynak pihenni, szeptembertől ugyan szükségük van némi időre a visszarázódáshoz, de utána jóval kiegyensúlyozottabban tudnak teljesíteni az iskolában.

Sokszor ugyan az érezhető szülőként és pedagógusként egyaránt, hogy a nyári szünetről mindenféle tanulás nélkül visszatérő gyermekek elfelejtették a korábban tanultakat – ez azonban nem igaz, csupán a ritmusból estek ki, amit egy-két hónap alatt újra fel lehet venni. A nyáron is tanuló gyerekek esetében az figyelhető meg, hogy bár szeptemberben hamar felveszik a ritmust, a mentális fáradtság tünetei már a téli hónapokban jelentkeznek náluk.
Azt is meg kell azonban jegyezni, hogy bizonyos egyéni esetekben valóban indokolt lehet folyamatos gyakorlás a nyári szünet alatt is – ez azonban a gyerekek kisebb részére igaz.
A pihenés ritmusa és tartalma
Fontos azonban, hogy pihenéssel töltött napoknak is meglegyen a maguk világos, követhető, megszokható ritmusa – hogy ne csupán „elfollyanak” a semmittevéssel töltött napok. A nyári szünet remek alkalom arra, hogy úgy fejlesszük a gyerekek készségeit, hogy azokat észre sem veszik!
Nyáron játékosan tanuljunk!
Érdemes például sokat olvasnunk nekik, közösen írni levelet, képeslapot a barátoknak vagy nagyszülőknek, de bízhatunk rájuk egyes feladatokat a házimunkában, olyanokat, amiket már ők is el tudnak végezni.
Kulcsszó az érdeklődés
A nyári szünet alatt nagyobb teret lehet biztosítani azoknak a dolgoknak, amelyeket a gyermek szeret csinálni, amelyek szenvedélyei – legyen az akár a foci, akár az olvasás – de fontos, hogy az tényleg a gyermek, és ne a szülő szenvedélye legyen! Belekóstolhatunk új szabadidős tevékenységekbe, ismerkedhetünk a tananyagon kívül eső gyereket érdeklő tudásanyaggal is, mint a csillagászat, a dinoszauruszok vagy éppen a digitális képszerkesztés. Jó tapasztalat mindenki számára, hogy a kutatás, a tanulás érdekes is lehet, ha szenvedéllyel is párosul.
De nem kell túlzásba sem esni, nem kell megszállottan üldözni az új hobbikat és ismereteket. A napok tempójának lelassítása nyárra nem csupán a pihenést szolgálhatja, de abban is segíthet, hogy gyermekünket ne a folyamatos teljesítésre és hajtásra kondicionáljuk, hanem elmélyülésre és türelemre.
Nyaralás, táborozás, készségfejlesztés
A nyár során lehetőség van közös családi utazásokra, túrákra, kirándulásokra. Egy-egy ilyen út nem csupán a közösen eltöltött idő szempontjából lehet pozitív, de a gyerekek fejlesztése szempontjából is.

Az utazások során tudunk nekik érdekes dolgokat mesélni az adott helyek jellegzetességeiről, valamint különféle programok által átélni és megismerni azokat – ez egy kis térképolvasással kiegészítve például már felér egy „nyári földrajz órával”. Ezek a programok segíthetnek a világ megismerésében, illetve az erre irányuló érdeklődés kialakításában.
Sok olyan nyári táborral is találkozhatunk, ahol különböző készségeket fejlesztenek a gyerekekkel, legyen szó angolul tanulós, hangszeres vagy sporttáborokról.
A lényeg itt is az, hogy a gyerekünk olyan táborba menjen, amilyenbe valóban szeretne, amely érdekli, illetve az, hogy tudatában legyen: ha mégsem tetszik neki, bármikor hazajöhet, és a szülei támogatják ebben.
Érdemes már csak amiatt is olyan tábort választani, ahol a gyerek jól érzi magát, mert ezek a napok döntő jelentőségűek lehetnek abban, mennyire tudják magukat kipihenni a szülők – ha már nekik is nyár van.
Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az ehhez hasonló cikkekről! Plusz egy kis extra motivációként, ha csatlakozol hozzánk teljesen ingyen Patreonon, akkor tucatnyi letölthető feladatlapok és foglalkoztatót találsz a felületünkon.