Hogyan történik a számfogalom fejlesztése óvodában? Hogy érdemes velük gyakorolni otthon? Miként tehetjük könnyűvé a számolást az óvodásoknak? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása érdekében végigvesszük a cikkben 3-tól 6 éves korig a gyerekek matematikai fejlődését. Leírom korosztályonként, milyen szinten kell tartaniuk a számfogalom kialakulását, a számok és mennyiségek közti viszony megértését tekintve. Illetve írni fogok minden életkorra jó pár játékötletet, amivel segíthettek nekik elérni a következő szintet.
Nagyon fontos az, hogy már óvodás korban elkezdjük a formákkal, alakzatokkal, színekkel és a számokkal való ismerkedést. A gyerekeknek szükségük van arra, hogy megerősítsük bennük azt a tudást, amit saját tapasztalással szereznek mindennapjaik során. Ez a megerősített tudás később segít nekik abban, hogy könnyebben tájékozódjanak a környezetükben, kevesebb problémájuk legyen iskolás korban a tanulás területén. Kiemelkedően fontos ez a matematikai készségek elsajátításához.
A posztban megemlített játékokhoz készítettem egy kinyomtatható, otthon is könnyedén használható pdf segédanyagot. Erre visszatérek a legvégén.
Számolás 3-4 éves korban
Egy 3 vagy 4 éves gyerekben kezd kialakulni a mennyiségek közötti kapcsolat megismerése. Kezdik megtanulni a számokat, mechanikusan számlálni 3-ig, 4-ig, 5-ig vagy akár 10-ig is. Mechanikus számolás az, amikor egyesével mondják egymás után a számokat (pl. 1, 2, 3, 4, 5, 6). Mechanikusan meg tudják számlálni a tárgyakat (pl. 3 kisautó van az asztalon) és az ujjaikon mutatják. Egyesével le tudják számolni a cukorkából a 4 darabot, ha azt kérjük tőlük. Ebben az életkorban már többnyire értik a kisebb-nagyobb fogalmakat, meg tudják különböztetni a tárgyakat méret és szín szerint. Megkezdődik a több-kevesebb fogalmak megismerése is, bár még csak látható különbség esetén. A globális mennyiségfelismerés rohamosan fejlődik, képesek felismerni a mennyiségeket ujjakon, dobókockán. A saját testük (pl. ujjaik) adják a legnagyobb támpontot a mennyiségek felismeréséhez és megnevezéséhez.
(Forrás)
Mindezek gyakorlásához rendkívül fontos, hogy cselekedtető feladatokat adjunk a gyereknek. Tárgyak válogatása, szortírozása, pakolása jobbra-balra, egyik dobozból a másikba. Ez segít neki abban, hogy könnyebben érzékelje a mennyiségeket, a tárgyakat, a tárgyak tulajdonságait.
Számolós, szortírozós feladatok
- Babszemek válogatása: Vegyünk 3 kis tálat, az egyikbe tegyük az összes babszemet. Mondjuk a gyermeknek, hogy válasszon ki a piros tálba 2, a kék tábla 3 babszemet. „A piros vagy a kék tálban van több bab?”
- Játékok rendszerezése:
„Tedd ide a kis méretű autókat, ide pedig a nagy méretű autókat.”
„Melyik autó a nagyobb? Melyik a kisebb?”
„Két doboz, az egyikben 10 autó, a másikban csak 3. Melyik dobozban van több autó?”
„Válogasd szét színek szerint az autókat! Ide tedd a pirosakat, ide a kékeket!” vagy „Válogasd szét a babákat a ruhájuk színe szerint!”
„Tedd ide a kék ruhás babákat, ide pedig a piros ruhás babákat!”
„Építs tornyokat az építő kockákból! Az egyik torony kisebb legyen, mint a másik.” vagy „Az egyik torony kék kockákból álljon, a másik pirosakból!”
- Ki nevet a végén társasjáték: Dobókockával kell dobni, egyesével lelépni a táblán, amennyit dobott. A színek is rendkívül fontosak, hiszen az dönti el, hogy melyik bábuval kell lépni.
- Ujjkép: Mutassunk az ujjainkkal mennyiségeket. Először hagyjuk, hogy a gyerek megszámolja, hogy mennyit mutatunk, majd később rögzül benne a kép, és már leszámolás nélkül is tudni fogja.
Számolás 5 éves korban
5 éves gyerekek kezdi felismerni az egyjegyű számokat (pl. 3, 4 vagy akár 8, 9), és megkülönböztetni egymástól. Szívesen tartják a sorrendet a mechanikus számlálás során. Egyre magabiztosabbá válnak a mennyiségek egyesével történő megszámlálásakor. Egyeseknél már itt kezd kialakulni a műveletvégzés első lépcsője: ha kezükön ujjaikkal mutatnak kettőt, majd azt kérjük tőlük nyissák ki még egy ujjukat, érzékelik, hogy már 3 ujj van nyitva. (2+1=3) Ehhez hasonló példa, ha 5 süti van a tányéron, de anya elvesz belőle egyet, akkor már csak 4 süti marad a tányéron. Minél több mindennapi életből származó tapasztalatot szereznek ebben az életkorban, annál kevesebb probléma fordul elő később a számfogalom kialakulásánál.
(Forrás)
Ebben az életkorban is sokat számít a mechanikus, cselekedtető feladatok, játékok használata. Óvodás korban jellemző a gyerekekre az egocentrikus gondolkodásmód, így az a leghatékonyabb, ha a gyermekkel kapcsolatos témákat, játékokat használunk, végeztetünk velük. Több motivációt szereznek így a feladatvégzésre, szívesebben teszik, nagyobb lesz a sikerélményük. Ez pozitív érzést kelthet bennük, ami elkíséri őket a későbbi időszakokban is.
Számolási feladatok 5 éves óvodásoknak
- Ceruzák/kréták válogatása:
„Tegyél ide 4 ceruzát, oda pedig 2-t. Összesen hány ceruzát választottál ki?” – Utána pedig meg lehet kérdezni azt is, hogy milyen színűek?
„Rendezd csoportokba a ceruzákat! Minden csoportban 2 ceruza legyen. Mutatom.” – Fontos megmutatni, hogy mit várunk el tőle. Ha már érti a feladatot, menni fog egyedül is.
„Válogasd szét szín szerint a ceruzákat! Ide tedd a pirosakat, ide a sárgákat, ide a kéket, ide a zöldet! Hány piros ceruzát tettél ide? Hány sárgát? … Összesen hány ceruzát választottál ki?”
- Gyümölcsök, zöldségek (vagy más ételek, tárgyak) összehasonlítása:
„Nézd meg ezt a két paradicsomot. Szerinted melyik a nagyobb?„
„Tedd az almákat méretük szerint növekvő sorrendbe! Ide tedd a legkisebbet, és mellé a többit sorban!”
„Válogasd szét az almákat szín szerint! Ide tedd a piros almákat, ide a zöldeket! Melyik színű almából van több? Melyik alma a legnagyobb? Melyik alma a legkisebb? Stb…”
- Színező:
„Színezz ki 3 rajzot pirosra, 2 rajzot kékre! Pirosat színeztél többet, vagy kéket? Összesen hány rajzot színeztél ki?”
„Színezd ki a rajzok közül a legnagyobbat. Színezd ki a legkisebbet!”
„Látsz két keretet a papíron. Melyik keretben van több rajz? Melyikben van kevesebb? Azt színezd ki, amelyikben több van!”
Számolás 6 éves korban
6 éves korban kialakul a mentális számegyenese: már tud számlálni lefelé és felfelé is sorban. Tudja, hogy ugyanarról a számsorról van szó, akár csökken, akár növekszik. Kialakul a műveletvégzéshez szükséges alap. Felismeri a mennyiségeket 10-es számkörben. Tudja, hogy melyik halmazban van több, melyikben kevesebb, sőt, azt is tudhatja már, hogyan tudja egyenlővé tenni a két halmazt. 5-ös számkörben akár műveleteket is tud végezni. Pl. 3+1, 4-1. Egyszerű szöveges feladatokban is alkalmazni tudja ezt a tudását. Ekkor még ehhez legtöbb esetben az ujjait használja. Kinyitja három ujját, majd még kettőt, megszámolja, és így tudja, hogy az öt. Kinyitja négy ujját, kettőt vissza hajlít, és így tudja, hogy az kettő. Ez persze nem gond, hiszen szüksége van még egy konkrét számolási stratégiára, ami biztonságot nyújt neki. Idővel pedig rögzül, és már nem lesz szükség az ujjaira.
(Forrás)
Egy 6 éves gyerek számolás során egyre fogékonyabb a kevésbé manipulatív feladatvégzésre is. Akár feladatlapokon, foglalkoztató füzetek használatával is szívesen gyakorol. Persze fontos, hogy számára érdekes, képes, akár színes feladatok legyenek. Mindig kapjon sok dicséretet, jutalmat (akár egy jutalom feladatot pl. színező a kedvenc meséjéről).
Számolós feladatok 6 éveseknek
- Kiválasztós feladatok:
pl. Színezd ki a nagyobbat! Karikázd be a magasabbat! Mutasd meg, melyik a kicsi, melyik a nagy! Melyik ház a keskeny, melyik ház a széles! Színezd ki kékre a nagyobb dobozt, zöldre a kisebb dobozt!
És ezek kombinációja. Ezekhez szükséges feladatlapok gyártása, vagy foglalkoztató füzetek vásárlása. - Korongok:
„Válassz ki 2 piros és 3 kék korongot. Hány piros korongod van? Hány kék korongod van? Összesen hány korongod van?” - Rajzoló:
„Rajzolj 4 házikót! Rajzolj 2 fát a házikók mellé! Összesen hány rajzot készítettél? Színezz ki közülük kettőt kékre, kettőt sárgára és kettőt pirosra!”
„Rajzolj a lap közepére egy házikót! Rajzolj a házikó fölé egy felhőt! Rajzolj a házikó mellé jobb oldalra egy virágot. Rajzolj a virág alá egy labdát! Rajzolj a labda mellé egy fát! Stb…” – Irányok, téri elhelyezkedés (alatt, fölött, mellett, között) - Pálcikák:
„Válassz ki 5 kék pálcikát! Adj anyának belőle kettőt! Hány pálcikád maradt?”
Feladatlapok
Ahogy a poszt elején is említettem, készítettem egy 40 oldalas pdf segédanyagot 100 készségfejlesztő játékötlettel, amiben matek előkészítő feladatok is vannak 3-tól 8 éves korig. Ezt nagyon szívesen átküldöm, ide kattintva tudod kérni.
Feladatlapok gyártása:
Ha pedig te magad szerkesztenél feladatlapokat: Word programmal nagyon egyszerű. Nyissunk egy üres word dokumentumot, és válasszuk az alakzat beszúrása modult! Válasszuk ki a kívánt alakzatot (pl. kör) és készítsünk belőle egy kisebbet, és egy nagyobbat! Ugyanezt kézzel is megrajzolhatjuk papíron. Doboz, ház, virág, fa, labda, stb… A lényeg, hogy különböző méretű, mennyiségű, alakú legyen. Így készíthetünk olyan feladatsorokat, ami segíti a számlálás fejlődését az óvodában.
Folytatása következik: Számolás gyakorlása otthon, egyszerűen – iskola