8 játék szókártyákkal az angol szókincs fejlesztéséhez

A Klett Kiadó összegyűjtött 8 játékötletet a LOOK & SAY kártyacsomaghoz, amikkel játékosan fejleszthetitek a gyerekek angol (vagy más idegen nyelvű) szókincsét. De ha nincs meg otthon a kártyacsomag, akár saját készítésű rajzolt vagy nyomtatott képekkel is kipróbálhatjátok őket.

Angol szókincs

I. Melyik hiányzik?

Mutassunk a gyermeknek 10 db kártyát, melyeket 3 percig nézhet. A képek lehetnek egy, de akár több kategóriából is. A 3 perc letelte után kérjük meg, hogy csukja be a szemét, mi pedig rejtsünk el egy kártyát, a többit keverjük meg. Mutassuk meg neki az összekevert kártyákat, és rá kell jönnie, hogy melyik hiányzik.

II. Pantomim

Az egyik játékosnak ki kell választania egy kártyát, amit a többieknek nem láthatnak, majd a kártyán található szót el kell mutogatnia. A feladat nehezíthető azzal, hogy egyáltalán nem szólalhat meg, de lehet könnyíteni is, ha például a társai igennel vagy nemmel megválaszolható kérdéseket tehetnek fel. (Például: „Nagy vagyok?” „Állat vagyok?” „Tárgy vagyok?” Ezeket a kérdéseket a gyerekek angolul is feltehetik.) Ha a képet nehéz elmutogatni, a gyermek például állathangokkal is kiegészítheti a mozdulatokat.

III. Kitalálósdi

Ehhez a játékhoz sok hely kell. Rakjuk egymás mellé a kártyákat a képes oldalukkal felfelé. Az egyik játékos gondolatban választ egy kártyát, de a többieknek nem mondja meg, hogy melyiket. A képen látható tárgyról/állatról/kifejezésről angolul mond egy kijelentő mondatot, például: „Ebbe teszem bele a tankönyveket.” Először a mellette ülő gyermek próbálja meg kitalálni, hogy melyik képről van szó, és ha sikerül neki, akkor elveheti a kártyát, ha nem, akkor a mellette ülő gyerek próbálkozhat, miután a kártyát választó játékos mond egy újabb mondatot a választott kártyán lévő képről. A mondatokat a tanár/szülő is megfogalmazhatja. A játékot az nyeri, aki a legtöbb kártyát gyűjti össze.

IV. Évszakos játék

Válasszuk ki azokat a kártyákat, amelyek köthetők valamelyik évszakhoz, és tegyük le ezeket az asztalra, a képes oldalukkal felfelé. A gyerekek feladata, hogy a képen található tárgyat vagy cselekményt valamelyik évszakhoz társítsák, és magyarázzák meg angolul, miért. A játék lényege a beszéltetés. A kártyát az kapja meg, aki a legszebben fogalmazza meg a mondanivalóját. A játékot az nyeri, aki a legtöbb kártyát gyűjti össze.

V. Bevásárlólista

Az asztalra tegyük le a kártyákat szöveggel felfelé, egymás tetejére. Ebben a játékban a „Weather” és a „Sports” témakörök kártyái nem vesznek részt. Kérjük meg a gyerekeket, hogy vegyék fel a kártyákat úgy, hogy a többiek csak a képet láthassák.

Ezután a gyermeknek mondania kell egy mondatot (angolul), például „Elmegyek vásárolni, és veszek egy almát.” Egy másik játékos szintén felvesz egy kártyát, és folytatja a mondatot, például: „Elmegyek vásárolni, és veszek egy almát és egy ceruzát.” A játék addig folytatódik, amíg valaki nem hibázik. A gyerekek a képeket mindvégig láthatják, a szavakat nem (csak a sajátjukat). Ha gyermekünkkel ketten játszunk, terítsük ki a felvett kártyákat képpel felfelé. Ha elakadunk a játékban, akkor nézzük meg a szót is.

VI. A-tól Z-ig

Képpel felfelé tegyük ki a kártyákat. Ha a kihúzott kártya például „pencil”, akkor keresni kell egy olyan kártyát, ami a szó utolsó betűjével kezdődik. Ebben az esetben például: „lemonade”. Az időjárás témakörénél az alapszót használhatjuk, például az „It is raining.” mondatból a „rain” szót. A sport témakörénél a „to” nélküli alakot vegyük figyelembe, például „play wolleyball”.

VII. Gyűjtögető

A játékosok számától függően kiosztjuk az összes kártyát, vagy 5-5 darabot adunk mindenkinek. A játékosok maguk elé teszik a lapokat, képpel felfelé, jól látható módon. Kiválasztunk egy játékost, akit arra kérünk, hogy keressen például egy állatos kártyát.

A gyermek keres egyet és elveszi a másik játékostól, miközben angolul hangosan kimondja az adott szót vagy kifejezést. Utána megkérünk egy másik gyereket, és ez addig folytatódik, amíg már nincs több kiosztható kártya. Ha a játékosok előtt már nincs több lap, akkor újra kiosztunk 5-5 darabot, vagy szétosztjuk a maradékot.

VIII. Alkoss mondatot!

Ebben a játékban a „Weather” témakör kártyái nem vesznek részt, a többit egymás tetejére helyezzük. A gyermek vagy gyermekek feladata, hogy 10 másodpercen belül alkossanak egy mondatot a kihúzott kártyán lévő szóval. Például: „chocolate”: „I like chocolate!”

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az ehhez hasonló cikkekről! Plusz egy kis extra motivációként, ha feliratkozol, átküldünk különböző segédanyagokat, amiket otthon is használhatsz kinyomtatva készségfejlesztésre, pl. egy 100 oldalas játékgyűjteményt, benne rengeteg otthon nyomtatható faladatsorral 😉

Ide kattintva tudod kérni ezt az e-bookot, ha feliratkozol a hírlevelünkre.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük