Merre van? Hol találom? – A térbeli tájékozódás kiemelt eleme a gyerekek fejlődésének. Ez az egyik legfontosabb alapja a későbbi iskolai készségek elsajátításának, pl. olvasás, írás, számolás. Éppen ezért gondoskodnunk kell róla, hogy gyerekünknek ez a készsége megfelelően fejlődjön. Erre fogok most játékötleteket írni egy kis elméleti bevezetőt követően.
Miért is olyan nélkülözhetetlen a térbeli tájékozódás? Gondoljatok bele! Olvasás tanulásánál már a betűk differenciálásánál (megkülönböztetésénél) fontossá válik, hiszen a [b] és [d] betűk egyformák, csak a betű „hasa” áll más irányba. Illetve a [d] és [p] betűknél is látható a hasonlóság (balra néz és felfelé áll, jobbra néz és lefelé áll). Gyakran keverik is ezeket a betűket a gyerekek az olvasás tanulása során, hiszen akkor még nem alakult ki náluk tökéletesen a térbeli, illetve síkbeli tájékozódó képesség.
Írás tanulásánál is fontos, hogy meg tudják a gyerekek különböztetni, hogy melyik irányba kell kerekíteni azokat a betűket. Olvasás és írás tanulásánál egyaránt meghatározó az irány is (balról jobbra olvasunk és írunk), ehhez is szükség van a tájékozódásra, az irányok megismerésére, különösen fontos a jobb és bal megkülönböztetése. Számolásnál pedig a műveletek sorrendiségével gyűlhet meg annak a gyereknek a baja, akinél nem alakult ki megfelelően a térbeli tájékozódás készsége.
Elmélet
A térbeli tájékozódás elemei:
- Testrészeink megismerése (illetve melyik testrész hol található)
- Irányok megismerése, felismerése (fel, le, jobbra, balra, előre, hátra), tárgyak/elemek egymás közötti viszonya (mellette, felette, előtte, mögötte, stb…).
- Síkbeli tájékozódás – főleg a későbbi iskolai tanulmányok során kerül előtérbe. Ez fontos ahhoz, hogy eligazodjanak iskolás korban a munkafüzetekben, füzetekben, tankönyvekben.
És akkor most jöjjenek a játékok.
Testrészeink megismerése
Az alábbi foglalkozások során rögzülhetnek a gyerekben a testrészek nevei és azok elhelyezkedése. Ezt jellemzően nagyon érdekli is őket, így ez egy hálás is amellett, hogy a térbeli tájékozódás alapja.
Saját tesztrészek felfedezése
Mutasd meg a kezed! Érintsd meg a kezeddel a füled. Érintsd meg a kezeddel a fejed. Emeld fel a lábad. Fogd meg a könyököd. Fogd meg a bokád. Mutasd meg a szemed!
Érintsd meg a jobb kezeddel a bal térded! Érintsd meg a bal lábaddal a jobb kezed! Érintsd meg a jobb kezeddel a fejed tetejét! Mutass a bal kezeddel a homlokodra!
Testrészek rajzolása
Rajzold be a bábura a testrészeket, amiket ismersz! Nevezd meg a bábu segítségével az ismert testrészeket!
Funkciók
Mit csinálsz a kezeddel? (pl rajzolok, játszok, megfogom a kanalat, stb)
Mit csinálsz a lábaddal? (pl. sétálok, futok, biciklizek, stb…)
Mit csinálsz a szemeddel? (pl. látlak téged, látom az ovónénit, stb…)
Mit csinálsz a száddal? (pl. megeszem a reggelit, kiabálok, beszélgetek, stb…)
Térbeli tájékozódás: Irányok
Fel-le, előre-hátra, fölé-alá, oldalra, jobbra-balra*
(*A jobbra-balra az egyel magasabb szint, minden feladatba beépíthető, de anélkül is lehet alkalmazni a játékokat. Kis óvodások még nem feltétlen tudják megkülönböztetni, de nem árt, ha gyakorolják.)
Akadálypálya
Készítsetek akadálypályát a lakásban vagy az udvaron! Nem kell sok akadály. Mondd az instrukciókat: Menj el a kanapé mellett! Mássz fel a székre! Ugorj le a székről! Bújj át az asztal alatt. Menj előre a fotelig! Kerüld meg a fotelt! Sétálj vissza a kanapé mellé!
Repül a, repül a…
Ha azt mondod fel, emelje fel a kezét, ha azt mondod le, engedje le a kezét! Ha azt mondod közép, félig emelje fel középre! (Fel, le, le, közép, fel, fel, fel, le, közép, fel, le, le)
Ez akkor igazán izgalmas, ha többen játszák. Ebben az esetben lehet kiesősen játszani, aki hibázik az kiesik, és meglátjátok ki marad a végére. Ő lesz a győztes.
Pakolászós játék
Középre tesztek egy széket. Mondod a gyereknek: Tegyél a szék mellé egy labdát! Tegyél a labda mögé egy kisautót! Tegyél a kisautó mellé egy plüssállatot! Tegyék a plüssállat mögé egy takarót! Tegyél a takaró alá egy kanalat!
Természetesen bármilyen tárggyal, bármilyen iránnyal lehet, a lényeg, hogy ez egy jó kis feladat, amivel rögzülhetnek az irányok és viszonyulások.
Összevonhatjuk akár a számolási feladatokkal is, ha a szék mellé nem csak egy labdát rakatunk, hanem kettőt, a labda mögé három kisautót, stb.
Gyakorolható így már a bal-jobb megkülönböztetése is. Ebben az esetben ezt is mondani kell. Pl. Tegyél a szék mellé jobbra egy labdát!
Rejtett kincs
Rejts el apró jutalmakat a lakásban/házban/kertben! Amikor megtalálja, kérdezd meg tőle, hogy hol találta? Pl. Az ágy alatt, a fa mögött, a szekrény tetején, stb… Húsvéti tojások keresésénél is meg lehet kérdezni, hová rejtette a nyuszi a tojásokat?
Hideg-meleg
Instrukciókkal vezesd el őt egy elrejtett tárgyért / apró jutalomért! Legyen egy kiindulópont, oda álljon be a gyerek. „Lépj előre kettőt! Fordulj jobbra. Lépj előre hármat! Fordulj balra! Lépj előre egyet! Guggolj le!
Síkbeli tájékozódás
Ehhez egy A/4-es lapra lesz szükségünk. Ültessük le kényelmesen a rajzoláshoz a gyereket, csak egy ceruza legyen a kezében. Ezekkel a feladatokkal több legyet is ütünk egy csapásra, hiszen a gyerek kézügyessége is fejlődik közben.
Rajzolás
Rajzolj egy fát a lap közepére! Rajzolj egy virágot a fa mellé jobbra! Rajzolj egy madarat a virág fölé! Rajzolj egy autót a fa mellé balra! Rajzolj egy kislányt az autó alá! Rajzolj egy kisfiút a kislány mellé!
Színezés
Egy adott rajz vagy kép legyen előtte. (Lehet az is, amit az előbb lerajzolt, de lehet netről nyomtatott kép is) Színezd kékre azt, ami a fa mellett jobbra van! Színezd pirosra azt, ami az autó alatt van! Színezd sárgára azt, ami a virág fölött van! Stb….
Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az ehhez hasonló cikkekről! Plusz egy kis extra motivációként, ha feliratkozol, átküldünk különböző segédanyagokat, amiket otthon is használhatsz kinyomtatva készségfejlesztésre, pl. egy 100 oldalas játékgyűjteményt, benne rengeteg otthon nyomtatható faladatsorral 😉
Ide kattintva tudod kérni ezt az e-bookot, ha feliratkozol a hírlevelünkre.